ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

درباره مزایای برگزاری سفره‌های افطاری ساده | پای سفره صمیمیت

  • کد خبر: ۱۵۷۲۰۴
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
  • ۱
درباره مزایای برگزاری سفره‌های افطاری ساده | پای سفره صمیمیت
برگزاری سفره‌های افطاری ساده، افزون بر افزایش همدلی در جامعه به گسترش سنت صله‌رحم کمک بسزایی می‌کند.

معصومه متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ چند سالی می‌شود که وضعیت اقتصادی برای برخی خانواده‌ها بهانه‌ای برای ترک سنت زیبای صله‌رحم و کاهش ارتباطات فامیلی و اجتماعی شده است. قبول داریم گرانی مسئله‌ای نیست که بتوان آن را در خرج‌وبرج‌های روزانه نادیده‌اش گرفت، ولی این سکه روی دیگری هم دارد؛ یعنی اگر خیلی از قیدوبند‌هایی را که این روز‌ها رسم شده است، بتوان نادیده گرفت، می‌توان خیلی ساده در این شرایط سخت اقتصادی سفره‌های گسترده افطاری پهن کرد و میهمانی داد.

چرا می‌گوییم ساده و بی‌تکلف؟

تا همین یکی دو دهه پیش، برنامه افطاری درست مانند دیدوبازدید‌های نوروزی رسمی ثابت و پرطرف‌دار در بین همه ما ایرانی‌ها بود که کم‌کم با توسعه آپارتمان‌نشینی و محدودشدن فضا‌های خانه‌ها و بعد از آن هم افزایش تجمل و چشم و هم‌چشمی در بین مردم، رنگ باخت و به مراسمی پرتکلف و هزینه‌بر تبدیل شد. سفره‌هایی که مانند گذشته از سادگی و معنویت، دیگر در آن‌ها خبری نبود و فقط با انواع غذا‌ها و خوراک‌های رنگی تزیین‌شده بودند.

توانایی مالی برخی خانواده‌ها در پهن‌کردن این‌گونه سفره‌ها و ناتوانی عده‌ای دیگر در این شرایط، خیلی‌ها را به این نتیجه رساند که افطاری‌دادن و افطاری‌رفتن در این شرایط اقتصادی ممکن یا منطقی نیست. دودوتا چهارتایی که پیامد آن، این روز‌ها فاصله زیاد خانواده‌ها از هم و کاهش رفت‌وآمد‌های فامیلی و بی‌اطلاعی همسایه‌ها از حال هم را به‌دنبال داشته است.

می‌توان ساده برگزار کرد!

اگر فکر می‌کنید پهن‌کردن یک سفره افطاری ساده، این روز‌ها بدعتی است که خیلی با ذائقه و سلیقه دیگران جور نیست، جسارت این سنت‌شکنی را داشته باشید و آن را امتحان کنید. حتم بدانید خیلی‌ها در بین فامیل و آشنا از این حرکت شما طرف‌داری خواهند کرد. برای شروع با یکی از بستگان که مدتی است آن‌ها را ندیده‌اید، تماس بگیرید و یادآور شوید که قصد دعوت‌کردنشان به یک افطاری ساده و صمیمی را دارید.

پس از پایان مراسم افطاری هم بدون رودربایستی، خودتان را به یک مراسم افطاری به‌همان سادگی و بی‌آلایشی در منزل آن‌ها دعوت کنید تا چرخه افطاری‌دادن‌های ساده در بین فامیل و آشنایان خیلی زود رواج پیدا کند. نگران سفره‌ای نباشید که می‌خواهید پهن کنید، پیشنهاد‌های خوب، ساده و مقرون به‌صرفه برای این منظور زیاد است و دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد.

چند نمونه از افطاری‌های ساده

سفره افطار باید همان سادگی سفره صبحانه را داشته باشد؛ با این تفاوت که بهتر است خوراکی‌های سردی مانند خیار و گوجه را از آن حذف کرد. یک استکان چای کم‌رنگ با چند عدد خرما، مقداری نان تازه، چند عدد گردو، قدری پنیر و سبزی و یک بشقاب سوپ، بهترین انتخاب برای این وعده غذایی است که البته می‌توان در آن تغییراتی نیز ایجاد کرد. در ادامه چند نمونه ساده از این انتخاب‌ها را با هم می‌بینیم.

  • یک استکان چای کم‌رنگ با چند عدد خرما، مقداری نان تازه، قدری پنیر و سبزی و یک بشقاب عدسی یا خوراک لوبیاچیتی
  • یک استکان چای کم‌رنگ با چند عدد خرما، مقداری نان تازه، قدری پنیر و سبزی و دو تا سه عدد کتلت سیب‌زمینی یا برشی از کوکوی سبزی
  • یک استکان چای کم‌رنگ با چند عدد خرما، مقداری نان تازه، قدری پنیر و سبزی، یک بشقاب فرنی یا شیربرنج به همراه نان قاق
  • یک استکان چای کم‌رنگ با چند عدد خرما، مقداری نان تازه، چند عدد گردو، قدری پنیر و سبزی و یک بشقاب آش

چند نکته ساده که باید به‌خاطر داشته باشید

  • به‌جای خرید سبزی آماده و پاک‌کرده، سبزی بسته‌بندی بخرید و آن را خودتان پاک کنید. هم امنیت و سلامت سفره‌تان را بیشتر حفظ می‌کنید و هم هزینه کمتری متحمل می‌شوید.
  • به‌جای ظرف‌ها و سفره‌های یک‌بار مصرف که این روز‌ها رسم شده است، از همان همیشگی‌های خودتان استفاده کنید. این‌کار شاید کمی زحمتتان را بیشتر کند، ولی هزینه‌هایتان را کمتر و معنویت و سادگی سفره‌تان را بیشتر می‌کند.
  • به‌جای خرید پنیر بسته‌بندی و قالبی از پنیر‌های فله‌ای از فروشگاه‌های معتبراستفاده کنید تا مقرون به‌صرفه‌تر باشد.
  • خرما را در حجم زیاد بخرید و یکی دو روز پیش از مصرف، آن را بشویید.

از فامیل و همسایه تا رهگذر‌ها

وقتی سفره افطار ساده باشد، پهن‌کردن آن هرزمانی و با هر تعداد میهمان کار ساده‌ای خواهد بود و نیاز به تدارک چندروزه هم ندارد؛ یعنی این امکان برای شما فراهم است که به‌جز فامیل و بستگان از همسایه‌ها هم در هرتعدادی که باشند برای حضور در این مراسم دعوت کنید و حتی سفره ساده افطاری‌تان را به دل یک مسجد ببرید و افراد گذری از محله‌تان را هم میهمان کنید و در ثواب روزه همه آن‌ها شریک شوید. پیشنهاد ما به شما این است که این‌کار را با همکاری و مشارکت دیگر همسایه‌ها انجام بدهید، چون مزایای مادی و معنوی بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت، مانند اینکه:

  • کار گروهی شور و هیجانی در محله یا آپارتمانتان ایجاد می‌کند و ارتباطات و تعاملات اجتماعی را افزایش می‌دهد.
  • انجام کار‌های زمان‌بری مانند پاک‌کردن سبزی را راحت‌تر می‌کند و سبب خستگی کمتری می‌شود.
  • هزینه‌های این مراسم در تعداد زیاد را بین چندنفر سرشکن می‌کند و امکان تکرار آن بیشتر است.
  • فرهنگ و سنت افطاری ساده را در جامعه گسترش می‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
0
بااین گرونی زحمت نکشید سرفه های مردم کلاخالی وساده است آخر تاکی اینقئر گرانی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->